Zakazowi czytania i publikowania książek towarzyszą różne emocje. Często jednak wzbudzają dodatkową ciekawość czytelnika. W końcówce września (w dniach 22 do 30-ego IX 2025 r.), przy okazji Dnia Głośnego Czytania, biblioteka zorganizowała akcję wspierającą czytelnictwo, nieco na opak.

Odwiedzający mogli się zapoznać z tytułami z różnych powodów zakazywanych na przełomie dziejów. Niektóre nagrodzone dzieła do dziś wzbudzają kontrowersje, jak na przykład „Paragraf 22” J. Hellera o drugiej wojnie światowej napisanej satyrycznie i prześmiewczo. Wieloktrotnie lektury szkolne trafiały pod cenzurę jak „Rok 1984” G. Orwella, przesłanie o zagrożeniach totalitaryzmu i wpływie polityki na życie jednostki, czy „Inny świat” H. Herlinga-Grudzińskiego, przejaw poprawności politycznej, która każe wypaczać prawdę o sowieckich łagrach i wiele innych książek dedykowanych starszym i młodszym czytelnikom.
Uczniowie na lekcji bibliotecznej mogli pogłębić wiedzę, podyskutować o książkach budzących różne reakcje społeczne, pobawić się w odgadywanie z jakich powodów dana publikacja była zakazywana.
Wioleta Mrowczyk, nauczyciel bibliotekarz