3–4 czerwca 2025 r. uczniowieszkół ponadpodstawowych z całej Polski zostali zaproszeni na wyjątkowe wydarzenie, które łączyło naukę, inspirację i wymianę doświadczeń – Konferencję Naukową Programu Inżynierowie Przyszłości. W gronie zaproszonych uczniów znaleźli się uczniowie CKZiU, Emilia Bartodziej z klasy 3 Ta i Marek Skrzypiciel z klasy 4 Ta.
Dwudniowa Konferencja odbywała się w przepięknym Muzeum Gazowni Warszawskiej. Tegoroczna edycja łączyła prezentacje 20 najlepszych projektów badawczych uczniów, będących laureatami II edycji programu „Inżynierowie Przyszłości” z galą wręczenia nagród, spotkaniami z ekspertami oraz elementami integracji i relaksu. Dwudniowe wydarzenie prowadzone było przez wspaniałą Natalię Osicę – specjalistkę od komunikacji naukowej, a wśród gości znaleźli między innymi, trenerka Ewa Pietrzak, dzięki której poznaliśmy m.in. kapalbhati pranayamę, znaną jako „oddech ognia” czyli dynamiczną technikę jogiczną opartą na szybkich, energicznych wydechach i aktywacji mięśni brzucha, która pobudza ciało, oczyszcza umysł i… dodaje mocy, Piotr Pysiak, który pomógł nam rozwinąć kompetencje przywódcze i komunikacyjne, dr Mariusz Gogól – naukowiec, popularyzator nauki i mistrz mówienia … o mówieniu, który opowiedział „Jak koty i szpinak uczą nas opowiadać o osiągnięciach?” oraz dr Anna Plis, Mateusz Kleszcz i dr hab. Marcin Konkol z Biura Badań i Rozwoju Petrochemii i Rafinerii Przyszłości, którzy zainspirowali nas swoimi historiami.
Z ogromną przyjemnością wysłuchaliśmy prezentacji 20 niesamowitych projektów, którymi zajmują się uczniowie z różnych części Polski i które zostały najwyżej ocenione w tegorocznej edycji programu, tym bardziej, że swoje projekty prezentowali Emilia i Marek. Ze względu na odbywające się w tym terminie teoretyczne egzaminy zawodowe, Marka fizycznie nie było w trakcie swojej prezentacji, ale nagrany przez niego film w przystępny sposób wprowadził uczestników w świat budowy rakiet.
Kapituła Programu przyznała nagrody i jednorazowe stypendia zarówno dla uczniów, jak i ich nauczycieli–mentorów. To wyraz uznania za miesiące pracy, eksperymentów, analiz i twórczych poszukiwań. Z ogromną radością przyjęliśmy informacje, że właśnie takie stypendium za projekt „Łódź badająca stan wody” otrzymała Emilia Bartodziej z klasy 3 Ta. Emilia brawurowo połączyła wiedzę z mechatroniki i ochrony środowiska i zbudowała łódź, która bada stan wody w rzekach i jeziorach. O projekcie Emilii oraz całym wydarzeniu mówią w odcinku popularnego programu „Raport naukowy” emitowanego w TVP Nauka! (7.06.2025). Warto obejrzeć odcinek na TVP VOD. Polecam! Łódź Emilii to gotowy produkt do wykorzystania!
Podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Szkół Ponadpodstawowych w Warszawie uczestnicy wydarzenia otrzymali drukowane materiały konferencyjne, zawierające streszczenia prac badawczych, które zostały przesłane zgodnie z wytycznymi programu Inżynierowie Przyszłości. To wyjątkowa publikacja, która dokumentuje pomysły, wysiłek i naukowe zaangażowanie, a także pokazuje, jak różnorodne i ambitne są projekty realizowane przez młodych badaczy z całej Polski. Została również przygotowana wersja elektroniczna materiałów konferencyjnych, którą można pobrać online i przeczytać w dowolnym miejscu i czasie. Link do pobrania e-booka: e-Materialy_konferencyjne . Serdecznie polecam i zachęcam do zapoznania się z opisami projektów realizowanych przez ostatnie kilka miesięcy przez uczniów CKZiU.
Gratulujemy Emilii i Markowi sukcesu i dziękujemy za inspiracje. Zachęcamy wszystkich uczniów do wzięcia udziału w kolejnej edycji Programu „Inżynierowie Przyszłości”. Program to szansa dla uczniów z pomysłami i pasją do nauki. Zainspiruj się i zostań inżynierem przyszłości!
Więcej o Programie:
Katarzyna Uchańska-Łukasik
nauczycielka fizyki, opiekun uczniów